Wat is Hydrotreated Vegetable Oil Fuel (HVO)?
Alternatieven voor dieselbrandstof
Inleiding
Voor veel van onze klanten vormt de brandstof in hun voertuigen een groot deel van de operationele kosten en daarom heeft het verlagen van het brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot een hoge prioriteit.
Gehydrateerde plantaardige olie (HVO) en Gas-to-Liquid (GTL) zijn beide door Ford goedgekeurde alternatieve brandstoffen voor bedrijfswagens met dieselmotoren om milieuvriendelijker te worden.
Het zijn schonere brandstoffen die minder uitstoot veroorzaken en het roetfilter minder zwaar belasten. Ze worden daarom als milieuvriendelijker beschouwd dan conventionele EN590 dieselbrandstof.
Onderstaande tabel bevat de Ford voertuigen die goedgekeurd zijn voor het gebruik van HVO en GTL:
Voertuig | MY | Motor |
Transit | MJ19.75+ (elk voertuig geproduceerd na 26/04/2019) | 2.0L EcoBlue |
Transit Custom | MJ19.75+ (incl. MJ24+) (elk voertuig geproduceerd na 11/06/2019) | 2.0L EcoBlue |
Tourneo Custom | MJ19.75+ (incl. MJ24+) (elk voertuig geproduceerd na 11/06/2019) | 2.0L EcoBlue |
Ranger | MJ20+ (elk voertuig geproduceerd na 22/06/2020) | 2.0L EcoBlue 3.0L EcoBlue |
Transit Connect | MJ19.75+ (elk voertuig geproduceerd na 26/06/2019) | 1.5L EcoBlue |
Nieuwe Transit Connect | MJ24.5+ (alle modellen) | 2.0L EcoBlue |
Transit Courier | MJ21.25+ (elk voertuig geproduceerd na 26/10/2020) | 1.5L Duratorq |
Nieuwe Transit Courier | MJ24+ (alle modellen) | 1.5L EcoBlue |
Neem bij vragen contact op met je Ford Service Partner.
Gehydrateerde plantaardige olie (HVO)
Wat is HVO?
- HVO is een vorm van hernieuwbare dieselbrandstof gemaakt van een groot aantal grondstoffen, waaronder afgewerkte bakolie, met gebruikmaking van conventionele olieraffinageprocessen. (Dit is niet de onverwerkte bakolie die bij de kruidenier te koop is.)
- HVO-brandstoffen vallen onder de Europese Norm EN 15940 voor dieselbrandstoffen op basis van paraffine in EU-markten.
- HVO is niet gelijk aan de biodiesel-brandstoffen (B5-B30) van de 1e generatie zoals deze tegenwoordig in enkele EU-markten worden gebruikt.
- Bij de HVO-raffinageprocessen wordt waterstof als katalysator toegepast in plaats van methanol (zoals voor de productie van biodiesel gebruikt) om een stabielere, schoner brandende brandstof te verkrijgen.
- HVO-brandstoffen zijn brandstoffen van hoge kwaliteit die erg lijken op de dieselbrandstof op aardoliebasis die aan de pomp verkrijgbaar is.
Wat zijn de voordelen van HVO?
- HVO-brandstof is een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele diesel- en biodieselbrandstoffen.
- HVO kan de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk verlagen ten opzichte van dieselbrandstof, vooral als het van gerecyclede materialen is gemaakt.
- HVO is stabieler dan biodieselbrandstof zonder de mogelijke schadelijke eigenschappen van een hogere NOx-uitstoot, vorming van aanslag, stabiliteitsproblemen tijdens opslag, slechte eigenschappen bij lage temperaturen of sneller verouderen van de motorolie (maar mogelijk een iets schadelijke invloed op de levensduur van de olie bij zeer langzaam rijdende bezorgdiensten in stadsverkeer).
- Voertuigen hebben geen updates nodig voor HVO en HVO heeft geen invloed op de prestaties.
- HVO kan tot 100% met standaard dieselbrandstof worden gemengd.
- De onderhoudsinterval en de garantie blijven bij gebruik van HVO ongewijzigd.
Beschikbaarheid van HVO
Verwacht wordt dat het gebruik van HVO de komende 5 jaar in de EU gestaag toeneemt naarmate er meer producten beschikbaar komen.
Voorbeelden van herbruikbare grondstoffen
- Afgewerkte bakolie
- Dierlijk afvalvet uit de voedselverwerkende industrie
- Afvalvet uit de visverwerkende industrie
- Technische maisolie
- Talloliepek
- Camelinaolie
- Jatrophaolie
- Sojaolie
- Raapolie
HVO-merken in EU-markten
- Neste
- Care Diesel
- HVO 100
- XTL
- NExBTL
- Evolution Diesel (HVO/EN590 mengsel)
- Blauwe Diesel (HVO/EN590 mengsel)
- R33 BlueDiesel (HVO/EN590 mengsel)
Er kunnen nog andere HVO/EN590 mengsels verkrijgbaar zijn.
Gas-To-Liquid (GTL)
Wat is GTL?
- GTL is een vorm van brandstof op basis van paraffine waarbij methaan (aardgas) wordt gebruikt om meerdere soorten petrochemische brandstoffen te synthetiseren, waaronder dieselbrandstof.
- Methaan is vaak een afvalproduct van olieraffinaderijen of wordt geproduceerd in gebieden waar het moeilijk en duur te transporteren is vanwege de extreme koeling die hiervoor nodig is.
- GTL in vloeibare vorm is eenvoudig te transporteren en te verwerken.
- GTL kan als directe vervanging worden gebruikt en vervangt dan de normale dieselbrandstof zonder dat er wijzigingen aan de motor nodig zijn.
- GTL-brandstoffen vallen onder de Europese Norm EN 15940 voor dieselbrandstoffen op basis van paraffine in EU-markten.
- GTL is reukloos en goed biologisch afbreekbaar.
Wat zijn de voordelen van GTL?
- GTL is vrijwel vrij van verontreinigingen zoals zwavel, metalen, stikstof en aromatische koolwaterstoffen, zodat het minder schadelijk voor het milieu is, en ook de motor soepeler en stiller kan lopen.
- Doordat het zo zuiver is, brandt het schoner: door de verminderde uitstoot van roet hoeft het roetfilter minder vaak te worden geregenereerd en het is dus perfect geschikt voor voertuigen die voornamelijk op lage snelheden rijden.
- De afname in schadelijke stoffen maakt het eenvoudiger aan lokale milieuregels te voldoen.
- GTL geeft door zijn lagere dichtheid en hoger cetaangetal (ontbrandingssnelheid van dieselbrandstof) aantoonbaar betere startprestaties bij lage temperaturen en is dus het hele jaar door goed bruikbaar.
- Voertuigen hebben geen updates nodig voor GTL en GTL heeft geen invloed op de prestaties.
- Het onderhoudsinterval en de garantie blijven bij gebruik van GTL ongewijzigd.
Beschikbaarheid
- GTL is momenteel voor het grote publiek nog niet verkrijgbaar bij de pompen, het is momenteel meer op wagenparken gericht met eigen tankfaciliteiten.
- Het kan net als normale diesel bij opslagplaatsen of werklocaties worden afgeleverd en wordt dus door wagenparkbeheerders zeer gewaardeerd (vliegvelden, gemeentes, postbedrijven, bouwvoertuigen).
GTL-merken in EU-markten
- Shell GTL
Opmerking: Gebruik geen normale plantaardige olie, omdat dit motorschade kan veroorzaken die niet wordt gedekt door de voertuiggarantie.
Opmerking: We raden het gebruik van extra additieven af om het waxen van brandstof te voorkomen.
Raadpleeg het gedeelte 'Brandstofkwaliteit' in je gebruikershandleiding voor specifieke informatie over je voertuig.