FORD ZET STAPPEN RICHTING VOLLEDIG ELEKTRISCHE TOEKOMST IN EUROPA MET ZEVEN NIEUWE EV’S
Ford introduceert drie nieuwe, elektrische personenauto’s en vier elektrische bedrijfswagens tegen 2024.
Chat met onze virtuele assistent en meer
GEPUBLICEERD OP VRIJDAG 1 SEPTEMBER 2023
Ford is de eerste autofabrikant in Europa die groen licht heeft gekregen voor het gebruik van een geavanceerd rijassistentiesysteem (ADAS) genaamd "hands-off, eyes-on".
Bestuurders van Mustang Mach-E1-modellen kunnen nu BlueCruise4,5 gebruiken op 3.700 kilometer snelweg - of 'Blue Zones' - alleen in Groot-Brittannië. 3
Daarom hebben we enkele gelukkige Britse bestuurders uitgenodigd om voor de allereerste keer handsfree achter het stuur te zitten. Bekijk hier hun reacties:
BlueCruise-technologie tilt rijassistentiesystemen naar een hoger niveau. Het systeem houdt wegmarkeringen, snelheidslimieten en verkeersomstandigheden in de gaten en regelt stuur-, acceleratie- en remfuncties, terwijl het op soepele wijze een constante afstand behoudt tot voertuigen voor zich.
Het systeem kan zelfs de rijstrookpositionering aanpassen om de handsfree-ervaring natuurlijker te laten aanvoelen door subtiel weg te bewegen van voertuigen in aangrenzende rijstroken - iets wat bestuurders intuïtief doen als ze naast grotere vrachtwagens rijden.
Met behulp van het navigatiesysteem kan de technologie vaststellen wanneer een bestuurder zich op een traject van 2.300 mijl (3.700 km) van Blue Zone-snelwegen in het VK bevindt. Het werkt bij een maximale snelheid van 80 mph (130 km/u) en zelfs bij volledige stilstand in files - waardoor het gemakkelijker wordt om vrij stromend of stop-start verkeer te onderhandelen.
Belangrijk is dat het systeem ook infraroodcameratechnologie gebruikt om voortdurend de aandacht van de bestuurder te controleren. De geavanceerde camera kan zelfs door zonnebrillen heen kijken om te controleren of de aandacht van de bestuurder gericht is op de weg voor zich.
Als het systeem onoplettendheid detecteert, worden waarschuwingsberichten weergegeven in het instrumentenpaneel, gevolgd door hoorbare waarschuwingssignalen, remactivaties en uiteindelijk vertraging van het voertuig terwijl de stuurcontrole behouden blijft. Soortgelijke acties worden uitgevoerd als de bestuurder geen handen op het stuur plaatst wanneer daarom wordt gevraagd bij het verlaten van een Blue Zone.
"Er is een goede reden waarom Ford BlueCruise het eerste handsfree rijdsysteem van zijn soort is dat is goedgekeurd voor gebruik in een Europees land: we hebben bewezen dat het de bestuurder kan ondersteunen terwijl hij nog steeds vereist dat ze hun ogen op de weg houden voor hun veiligheid en die van hun passagiers."
Torsten Wey, hoofdingenieur,
Advanced Driver Assistance Systems, Ford Europe
De eerste 90 dagen van BlueCruise zijn inbegrepen bij de aankoop van het voertuig, gevolgd door een maandelijks abonnement6, zodat bestuurders deze modus kunnen inschakelen rond verwacht gebruik van het voertuig - zoals vakanties en roadtrips.
Het systeem is gevalideerd tijdens meer dan 700.000 mijl (1,1 miljoen km) aan ADAS-testen wereldwijd om ervoor te zorgen dat het omstandigheden aankan die bestuurders elke dag tegenkomen - zoals versleten wegmarkeringen, slecht weer en wegwerkzaamheden. In de VS en Canada, waar al 64 miljoen handsfree mijlen (102 miljoen km) zijn gereden in 193.000 Ford- en Lincoln-voertuigen die zijn uitgerust met BlueCruise, is de technologie onlangs uitgeroepen tot het best beoordeelde actieve rijassistentiesysteem door Consumer Reports, voorafgaand aan 11 andere systemen op de markt.
1 In overeenstemming met de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Een bereik tot 600 km (beoogde doelwaarde volgens WLTP) kan worden bereikt met een volledig opgeladen batterij, afhankelijk van de bestaande serie en batterijconfiguratie. Het werkelijke bereik kan variëren door verschillende factoren (zoals weersomstandigheden, rijstijl, routeprofiel, voertuigconditie, leeftijd en conditie van de lithium-ion batterij).
2 Productie van het Mustang Mach-E modeljaar 2023 start vanaf november 2022. Raadpleeg het voertuigdocumentatie of neem contact op met een Ford-dealer voor de individuele voertuigbouwdatum.
3 Niet beschikbaar in Noord-Ierland.
4 Rijassistentiefuncties zijn aanvullend en vervangen niet de aandacht, het oordeel en de noodzaak van de bestuurder om het voertuig te controleren.
5 Ford BlueCruise is een functie voor handsfree snelwegrijden. Verwijder de handen alleen van het stuurwiel wanneer u zich in een Hands-Free Blue Zone bevindt. Kijk altijd naar de weg en wees voorbereid om de controle over het voertuig te hervatten. Het vervangt geen veilig rijgedrag. Zie de handleiding voor details en beperkingen. [De BlueCruise Prep Kit bevat de benodigde hardware voor deze functie.] Er is een aangeschafte BlueCruise-abonnement vereist om gegevensgebruik, regelmatige kaartupdates en functieverbeteringen te dekken. Om BlueCruise te gebruiken, moet u uw Mustang Mach-E activeren met behulp van de FordPass App.
6 BlueCruise-mogelijkheid wordt standaard geleverd op modeljaar 2023 Mustang Mach-E-voertuigen. Abonnees ontvangen de eerste 90 dagen gratis om de functie uit te proberen en kunnen op elk moment annuleren. FordPass Connect moet worden geactiveerd voordat BlueCruise wordt ingeschakeld..