FORD KUGA PLUG-IN HYBRID RIJDERS SLAAN TANKEN OVER EN VERMINDEREN CO2-UITSTOOT IN BESTVERKOCHTE PHEV VAN EUROPA

31 JANUARI 2022

Ford Kuga PHEV voor het huis
  • Kuga Plug-In Hybrid bestuurders bespaarden vorig jaar elk meer dan 1.100 kg CO2 in vergelijking met een model met alleen een benzinemotor, gebaseerd op WLTP-emissiecijfers 
  • Uit analyse van geanonimiseerde gegevens blijkt dat rijders hun Kuga 71 procent van de rijdagen hebben opgeladen, en ook volledig gebruik hebben gemaakt van hybride-mogelijkheden tijdens trips in de zomer 
  • Kuga was in 2021 bestverkochte plug-in hybride (PHEV) in Europa, levert een lager elektrisch energieverbruik, beste gecombineerde CO2-uitstoot en laagste totale gebruikskosten vergeleken met belangrijkste concurrenten
  • In Nederland was 90,2% van de verkochte Kuga’s een PHEV

 

Bestuurders van Europa's bestverkochte plug-in hybride voertuig (PHEV), de Kuga Plug-In Hybrid, hebben in één jaar tijd de CO2-uitstoot bespaard van een vliegretour Londen-Buenos Aires. Dit blijkt uit de nieuwste gegevens van Ford.

Uit een analyse van geanonimiseerde gegevens van Kuga Plug-In Hybrid klanten in heel Europa blijkt dat de gemiddelde jaarlijks afgelegde afstand iets meer dan 10.000 km bedroeg. Op basis van de gehomologeerde WLTP algemene emissiecijfers zou een Kuga Plug-In Hybrid over dezelfde afstand ongeveer 1.110 kilogram minder CO2 uitstoten dan de vergelijkbare Kuga met 1,5-liter EcoBoost benzinemotor.1

 

HET BESTE VAN TWEE WERELDEN

De Kuga Plug-In Hybrid was in 2021 de bestverkochte PHEV van alle merken in Europa. De verkoopresultaten waren meer dan 17 procent hoger dan die van zijn naaste rivaal in het segment.2 De verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen was goed voor 19 procent van alle verkochte nieuwe voertuigen in 2021. Meer dan de helft van de in 2021 verkochte Kuga’s in Europa was een plug-in hybride.3 In Nederland was zelfs 90,2% van de verkochte Kuga’s een PHEV.

 

PROFITEREN VAN DE KRACHT VAN ELEKTRISCH 

Ford heeft geanonimiseerde gegevens verzameld om meer inzicht te krijgen in het gebruik en de veelzijdigheid van de Kuga Plug-In Hybrid en om de ervaringen met PHEV's te optimaliseren. Uit die gegevens is af te leiden hoe rijders de Kuga Plug-In Hybrid gebruiken:

  • Opladen van de Kuga Plug-In Hybrid – Per 100 rijdagen waren er 71 oplaadactiviteiten, wat aangeeft dat klanten vaker wel dan niet gingen laden op de dagen dat ze hun Kuga gebruikten. Bovendien bedroeg de gemiddelde laadstatus bij het inpluggen 30 procent, wat erop wijst dat gebruikers zelden doorrijden tot de batterij leeg is en in plaats daarvan de batterij bijvullen om het elektrische rijbereik te maximaliseren.

 

  • Het rijbereik van de Kuga Plug-In Hybrid en de gewenste flexibiliteit – De gemiddelde afgelegde afstand per dag en het aantal ritten van meer dan 100 km piekten tijdens de zomermaanden juli, augustus en september. Dit wijst erop dat rijders het benzine-elektrische hybride rijbereik konden benutten om van hun zomervakantie en -activiteiten te genieten.

 

  • Thuis opladen om autokosten te verlagen – Van de 5,7 miljoen Kuga Plug-In Hybrid oplaadsessies, die in de afgelopen 12 maanden werden geregistreerd, vond 46 procent 's nachts plaats waarbij het vaakst 12 uur of langer werd opgeladen. De populariteit van 's nachts opladen suggereert niet alleen dat eigenaren profiteren van gunstigere elektriciteitstarieven, maar ook dat klanten hetzelfde gedrag vertonen als bij het opladen van hun smartphones en andere apparaten die al snel naadloos in het dagelijkse leven zijn geïntegreerd. 

 

Verder blijken veel rijders hun Kuga Plug-in Hybrid overdag één tot twee uur aan de laadpaal te koppelen, wat erop wijst dat ze ook graag gebruik maken van sneller laden overdag wanneer de openbare oplaadvoorzieningen dat toelaten.

 

KUGA PLUG-IN HYBRID: EEN STAP DICHTERBIJ ELEKTRISCH RIJDEN

De Kuga Plug-In Hybrid was in 2021 de bestverkochte PHEV in alle segmenten met meer dan 48.000 verkochte exemplaren2, waarmee hij in acht maanden van het jaar de naaste concurrenten in het segment achter zich liet.

De Kuga Plug-In Hybrid biedt aanzienlijk lagere totale gebruikskosten. In vergelijking met een vergelijkbare auto met benzinemotor, levert dit in Nederland over een periode van vier jaar en 60.000 km een potentiële besparing op van meer dan € 6.500,- aan brandstofkosten en motorrijtuigenbelasting. Uit eerder onderzoek bleek dat de Europese Kuga PHEV rijders gemiddeld bijna de helft van al hun kilometers volledig elektrisch afleggen.

ONTDEK FORD