DEBUUT VOOR M-SPORT FORD PUMA RALLY1, DE EERSTE GEËLEKTRIFICEERDE RACEAUTO VAN FORD

  • Mijlpaal voor Ford Craiova-fabriek: miljoenste auto geproduceerd
  • Video ‘Ford Puma Rally1 Crashes the Party’ markeert start van nieuw WRC-tijdperk

De raceversie van de nieuwe, mild hybride-aangedreven M-Sport Ford Puma Rally1 was vandaag voor het eerst te zien in een nieuwe, spectaculaire video van Ford.

De video is opgenomen bij de Ford Craiova-fabriek in Roemenië. Daar hebben ze bovendien iets te vieren: de 1 miljoenste auto is geproduceerd! In de spannende video is ook Adrien Fourmaux te zien, coureur voor het M-Sport Ford World Rally Team (WRT). Uiteraard is er ook een rol weggelegd voor de medewerkers van Ford Craiova, die verantwoordelijk zijn voor de productie van de EcoBoost Hybrid-modellen van de Ford Puma.

Ford Puma Hybrid Rally1 Crashes the Party

De Ford Puma Hybrid Rally1 werd bestuurd door M-Sport Ford WRT-coureur Adrien Fourmaux, die ook tijdens de diverse stunts achter het stuur zat. De hellingen voor de jumps en de andere hindernissen zijn gemaakt door Ford-ingenieurs van de fabriek. Ook andere Ford-medewerkers gebruikten hun expertise, bijvoorbeeld om de robots voor de film tot leven te laten komen. Sterker nog, iedere acteur in de film is eigenlijk een Ford-medewerker. Daarnaast zijn in de video verschillende ‘easter eggs’ verstopt waar de kijker naar kan zoeken.

M-Sport Ford Puma Rally1

De nieuwe M-Sport Ford Puma Rally1 treedt in de voetsporen van de Ford Fiesta WRC, die sinds zijn introductie in 2017 drie WRC-titels op zijn naam zette. In de eerste geëlektrificeerde Ford-raceauto ooit debuteert een nieuwe generatie hybride-aandrijving, die tijdens het afremmen en uitrollen vrijgekomen energie opslaat in een 3,9 kWh sterke batterij. Deze energie wordt op een later moment weer toegepast om de 1.6-liter EcoBoost turbobenzinemotor te ondersteunen. Dat gebeurt met een 100 kW sterke elektromotor die tot drie seconden lang een vermogensboost kan geven.

De M-Sport Ford Puma Rally1 kan zijn geëlektrificeerde aandrijving ook gebruiken om buiten de rallystages volledig elektrisch te rijden. De batterij is op te laden met een externe energiebron, die te vinden is bij de speciale servicepunten tussen de stages. Het opladen duurt ongeveer 25 minuten. Het hybridesysteem weegt 95 kg, is zowel lucht- als vloeistofgekoeld en zit in een zeer solide behuizing. Daardoor is het ook bij een ongeval goed beschermd tegen eventuele brokstukken en hoge g-krachten.

Craiova viert mijlpaal: 1 miljoen auto’s geproduceerd

Naast de onthulling van de Puma Rally1 is er nog een primeur. De 1 miljoenste auto die bij de Craiova-fabriek van de band is gerold, is ook een Puma. Dat is een Puma ST-Line in Desert Island Blue, aangedreven door een 114 kW (155 pk) sterke EcoBoost Hybrid-motor.

Twaalf jaar geleden werd in Roemenië de eerste Ford geproduceerd. De productie begon met de Transit Connect, maar de fabriek in Craiova produceerde ook de innovatieve B-MAX en de EcoSport-modellen. In 2019 startte de productie van de Puma.

Eerder dit jaar kondigde Ford aan dat het $300 miljoen dollar investeert om vanaf 2023 een nieuwe, lichte bedrijfswagen te produceren in Craiova. Inclusief een volledig elektrische versie die in 2024 zal worden geïntroduceerd. Dat zal dan het eerste volledig elektrische volumemodel zijn dat in Roemenië van de band rolt.

Deze investering brengt de totale investering van Ford in zijn Roemeense productiefaciliteit op bijna 2 miljard dollar, sinds de aanschaf van het Craiova-terrein in 2008. Inmiddels zijn er meer dan 600 robots geïnstalleerd die de efficiëntie en kwaliteit van de productie verbeteren; van het plaatwerk tot het spuiten, de afwerking en meer. In Roemenië werken zo’n 6.000 mensen aan de productie van Ford-modellen en -motoren.

ONTDEK FORD